Setarea preţului unui IPO #InvestmentSchoolArticles

AUTOR: Alexandru Constantin-Păun

În momentul în care o companie anunţă oferta publică de listare, un intermediar financiar, de regulă o bancă de investiţii, evaluează performanţele curente ale companiei, încercând să determine o valoare justificată a IPO-ului. Instituţia financiară care este mandatată să se ocupe de listarea companiei (Bookrunner), utilizează diverse tehnici de evaluare a companiei, fie prin comparaţia cu alt IPO al unei companii asemănătoare, fie prin calculul valorii nete a firmei, pe baza fluxurilor de numerar, utilizând un model de evaluare (ex: DCFM-Discounted Cash Flow Model).

După stabilirea valorii IPO-ului şi al preţului pe acţiune,mai exact după stabilirea detaliilor tehnice ale ofertei, începe subscrierea acţiunilor din cadrul ofertei publice iniţiale pe piaţa principală a unei burse. Investitorii din această piaţă vor decide preţul final de emisiune a ofertei în funcţie de anumiţi factori (fundamente economice, percepţia modelului de business de către investitori etc). Preţul poate fi afectat de asemenea şi de comportamentul investitorilor, aşa numitul hazard moral, care în istoria pieţelor de capital a dus la corecţii semnificative.

Cererea şi oferta vor influenţa semnificativ preţul IPO-ului. Astfel, o companie ce demonstrează potenţial de creştere va atrage mai mulţi investitori, ducând astfel la creşterea preţului acţiunii. Cu cât mai multe persoane cumpără acţiunile companiei listate, cu atât preţul acestora va creşte, atrăgând alţi cumpărători, ce presupun că această creştere este fundamentată, chiar dacă la baza ei nu există niciun fundament tehnic. Alţi factori care pot cauza o schimbare a preţului acţiunilor sunt: rapoartele privind veniturile, contextual politic, rapoartele financiare, ştiri economice.

Sursă: https://www.investopedia.com/ask/answers/12/how-are-share-prices-set.asp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *