PRICE-TAKER #INVESTMENTSCHOOLARTICLES

AUTOR: AVRAM LARISA ROXANA

Un price-taker este reprezentat de o persoana sau companie care nu are control in dictarea preturilor pentru un bun sau un serviciu pe care il cumpara sau il produce, din cauza prezentei conditiilor de piata care fac orice strategie de remediere sau modificare a irelevantului pret stabilit de altii, sa fie imposibila. Ea(persoana sau compania), trebuie sa accepte astfel preturile curente de pe piata.

Aceasta situatie apare atunci cand operatorul de piata este unul mic,care controleaza o cota de piata(ca vanzator,dar si ca cumparator), deoarece piata este fragmentata si impartita intre un numar mare de operatori,fiecare dintre acestia fiind in aceeasi situatie ca price-taker sau datorita prezentei unuia sau mai multor operatori mari care controleaza o cota de piata semnificativa.În aceste cazuri, cumpărătorul nu are puterea de negociere pentru a obține o reducere a prețului de cumpărare, în timp ce vânzătorul nu are puterea de a ridica prețul deoarece ar pierde clienții.

Toti participantii la economie sunt considerati a fi price-taker pe o piata cu concurenta perfecta sau una in care toate companiile vand acelasi produs, unde nu exista bariere la intrare sau iesire, fiecare companie avand o cota de piata relativ mica, iar cumparatorii detin toate informatiile legate de piata. Acest lucru este valabil pentru producătorii și consumatorii de bunuri și servicii și pentru cumpărătorii și vânzătorii pe piețele de datorii și de capital.

In majoritatea pietelor,firmele sunt price-taker. Daca inteprinderile percep costuri mai mari pentru produsele lor decat cele de pe piata,consumatorii pur si simplu vor merge sa achizitioneze de la un vanzator diferit,subliniind modul in care firmele sunt luate in functie de pret,in conditia in care vand bunuri si servicii identice(care pot fi substituite) ca si concurentii lor.De exemplu cerealele reprezinta un bun care este aproape identic în ceea ce privește calitatea dintre mulți vânzători, astfel încât prețul cerealelor este determinat de activitatea pe piețele interne și globale și pe bursele de mărfuri.

In ceea ce priveste petrolul,piata acestuia este diferita. Are bariere relativ abrupte la intrare in calitate de vanzator,din cauza costurilor ridicate de capital si a expertizei necesare pentru forarea sau rafinarea petrolui,precum si a pretului ridicat de licitatie al campurilor petroliere.Ca rezultat,exista putine firme producatoare de petrol,iar majoritatea consumatorilor de benzina,motorina si alte produse petroliere sunt price-taker. Ei nu au alti producatori sa aleaga, in afara de cele cateva firme care exista la nivel global. Datorita concurentei intense dintre aceste firme,consumatorii primesc inca petrol la preturi scazute.Organizatia tarilor exportatoare de petrol(OPEC) are puterea de a influenta preturile in sus sau in jos prin controalele privind productia.

Sursa: www.investopedia.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *