5 luni dupa Brexit

 5 luni după Brexit

Autori: Diana Ciocan, Mădălina Pavel, Luiza Giană, Vlad Creţu, Sorin Rusescu

Votul Marii Britanii din 23 iunie 2016 în favoarea Brexit a avut un impact imediat asupra piețelor financiare. Astfel au avut de suferit atât poziția comercială a Marii Britanii cât și relațiile economice cu UE și restul lumii.

Brexit

sursa foto: www.bugetul.ro
  1. Creșterea economică a Marii Britanii

PIB-ul Marii Britanii înregistrat o creștere de 0,5% în cele trei luni de după Brexit. Această creștere a fost susținută de sectorul serviciilor, care reprezintă peste trei sferturi din economia britanică. Cu toate că evoluția economiei a fost sub nivelul din trimestrul anterior de 0,7%, aceasta a depășit estimările analiștilor de 0,3%. Astfel, Banca Angliei a modificat prognoza referitoare la creșterea economică pentru 2017, de la 0,8% la 1,4%, dar a coborât-o pe cea pentru anul 2018 de la 1,8%, la 1,5%.

  1. Evoluția cursului valutar

Lira sterlină s-a depreciat cu 19,6% față de dolarul american și cu 18,1% față de euro după referendum. Pe 21 noiembrie, cursul liră-euro era de 1,17 euro în timp ce cursul liră-dolar era de 1,24 dolari americani. Cu un an în urmă, moneda britanică valora 1,42 euro respectiv 1,52 dolari americani.

  1. Ratele dobânzilor

După referendum, Banca Angliei a luat o serie de măsuri pentru a stimula economia britanică. Banca centrală a redus ratele dobânzilor la un nou minim istoric, de la 0,5% la 0,25% în luna august– aceasta fiind și prima reducere a costurilor de împrumut din 2009 în prezent. Banca a menținut în ședința din noiembrie rata dobânzii la nivelul de 0,25%.

  1. Efecte asupra importurilor

Marea Britanie are deficit comercial, ceea ce înseamnă că importă mai mult decat exportă.  În trimestrul 3 exporturile au crescut cu 3,4% la 136,2 miliarde lire față de trimestrul anterior, depășind creșterea importurilor de 2%, care au ajuns la 147,3 miliarde lire. Astfel deficitul comercial a ajuns la 11 miliarde lire, în scădere cu 1,6 miliarde față de perioada precedentă.

Cifrele Oficiului Național de Statistică(ONS) prezintă o creștere a prețurilor importurilor de 14,1% pentru luna octombrie din 2016 față de aceeași perioadă a anului trecut.

Prețul pentru materialele și combustibilii cumpărați de către producătorii din Marea Britanie a crescut cu 7,2%, aceasta fiind cea mai rapidă creștere din decembrie 2011.
La sfârșitul lunii octombrie, Apple a crescut prețurile pentrul produsele sale – iPhone, iPad și MacBook,  clienții săi britanici fiind nevoiți să plătească cu 20% mai mult.

Microsoft și Dell au crescut prețurile cu 10%. De la începutul lui 2017, serviciile de Cloud de la Microsoft se vor scumpi cu 22%.

General Motors, Electrolux, HTC, OnePlus de asemenea au mărit prețurile produselor de pe piața britanică.

Sunt afectate și produsele alimentare de import. Producătorul de ciocolată Mondelez a anunțat că va modifica dimensiunile ciocolatei Toblerone, pentru a compensa creșterea costurilor.

  1. Efecte asupra exporturilor

Principalul indice al bursei londoneze – FTSE 100, a crescut după Brexit deoarece un număr semnificativ al companiilor care îl compun realizează 70% din cifra de afaceri în afara Marii Britanii. Indicele a crescut cu 12% de la data referendumului.

De exemplu, compania farmaceutică GlaxoSmithKlein exportă 95% din producţia realizată în Marea Britanie. De asemenea, majoritatea veniturilor producătorilor de țigări Imperial Brands și British American Tabacoo sunt obținute din vânzări internaționale.

Industria auto a exportat în septembrie 123.000 de autovehicule, cu 5% mai mult decât anul trecut. Însă 60% din componentele autovehiculelor sunt fabricate în afara Regatului Unit.

  1. Impactul asupra turismului

O liră mai slabă face ca Marea Britanie să fie o  destinație mai ieftină pentru turiștii din străinătate. Firma de analiză ForwardKeys susține că rezervările pentru biletele de avion cu destinația Marea Britanie au crescut cu 7,1% după referendum.

Ca rezultat, în luna iulie 3,8 milioane de turişti au vizitat Marea Britanie, peste recordul istoric din vara anului trecut. Turiştii au cheltuit mai mulţi bani decât în alţi ani, fiind stimulaţi şi de puterea de cumpărare mai mare datorată deprecierii lirei. Astfel, veniturile din turism în această perioadă au crescut cu 4% față de aceeași perioadă a anului trecut.

  1. Încrederea consumatorului în economia Marii Britanii

După votul pentru Brexit, încredera consumatorilor a scăzut la -12, fiind cea mai mică valoare din ulitimii 2 ani. Cu toate că, în septembrie, încrederea consumatorilor a revenit la nivelul dinaintea referendumului aceasta a scăzut din nou în luna octombrie la -3, pe fondul optimismului în scădere cu privire la economie.

Deși ratele scăzute ale dobânzii permit contractarea mai multor credite, deprecierea lirei va duce la o scădere a puterii de cumpărare datorită creșterii prețurilor bunurilor de import. Vânzările au fost, în general în creștere în ultimii trei ani, iar în luna octombrie au fost cu 7,4% mai mari față de aceeași lună a anului trecut.

  1. Mediul de afaceri britanic

Riscurile pentru economia Marii Britanii de după Brexit rămân greu de cuantificat. Companiile sunt nemultumite de incapacitatea guvernului de a preciza ce fel de relații dorește cu UE în viitor. Cu toate acestea, indicatorul Business Confidence al CBI(confederația patronală britanică) pentru al treilea trimestru din 2016 a crescut la -8 față de -47 în trimestrul anterior, ca urmare a asteptarilor in crestere pentru comenzile la export.

O serie de companii au discutat despre reducerea locurilor de muncă din Marea Britanie. Lloyds Banking Group a anunțat că ar concedia 3.000 de angajați în cazul în care ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană i-ar afecta profiturile.

Unele companii au anunțat că își vor îngheța noile investiții din Marea Britanie, până când nu este stabilit un plan mai clar cu privire la viitoarea relație comercială a Marii Britanii cu Uniunea Europeană. VTB, a doua cea mai mare bancă din Rusia, va continua să reducă operațiunile în Londra. Firma germană de materiale de construcții, HeidelbergCement, a amânat un proiect de construcție a unui bloc de apartamente din Londra, din cauza rezultatului referendumului. La fel procedează și firma germană de inginerie Siemens.

Pe de altă parte, producătorul auto japonez Nissan se angajează să mențină producția și să investească în uzina din Sunderland, Anglia.

Companii precum Wells Fargo, Vodafone, Lloyd’s, Exedy au avertizat în legătură cu posibile mutări ale sediului, însă nici una nu a făcut acest lucru pănă la ora actuală.

Pe măsură ce informațiile disponibile cresc, rezultatul referendumului pare să nu fi avut un efect major asupra economiei Marii Britanii. Dar, imaginea post-referendum este încă în curs de dezvoltare, iar efectele pe termen lung rămân necunoscute.

15151074_10207784230228249_1036133905_n

Surse: ONS, Bloomberg, Trading Economics, GfK, CBI.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *